Παρασκευή 24 Ιουλίου 2009

Έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Εκπαίδευση: Key Data on Education in Europe 2009



Στις 16 Ιουλίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε έκθεση όπου παρατίθενται οι θετικές τάσεις στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ευρώπης, αλλά και οι σημαντικές προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν. Στις θετικές εξελίξεις αναφέρεται η αύξηση των εγγραφών παιδιών 4 ετών στην προσχολική εκπαίδευση, η σημαντική αύξηση του αριθμού φοιτητών στην ανώτατη εκπαίδευση και μια γενική τάση επέκτασης της διάρκειας της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σημαντικές είναι ωστόσο οι μελλοντικές προκλήσεις, όπως η δημογραφική εξέλιξη, που θα φέρει μείωση του αριθμού των παιδιών σχολικής ηλικίας στην Ευρώπη και ταυτόχρονη μαζική αύξηση της συνταξιοδότησης σε πολλές χώρες. Στην έκθεση αναφέρεται επίσης μια παγκόσμια τάση για αύξηση της ανεξαρτησίας των σχολείων στην Ευρώπη.

Η έκδοση του 2009 Αριθμοί-κλειδιά της εκπαίδευσης στην Ευρώπη, που εξέδωσε το δίκτυο Eurydice, βασίζεται σε 129 δείκτες για να δώσει μια γενική εικόνα των πιο πρόσφατων τάσεων στην οργάνωση και τη λειτουργία των εκπαιδευτικών συστημάτων σε 31 ευρωπαϊκές χώρες (τα κράτη μέλη της ΕΕ, την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν, τη Νορβηγία και την Τουρκία).


Βασικά μηνύματα:

1) Δημογραφική εξέλιξη: η μείωση του αριθμού των μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση και η μαζική συνταξιοδότηση των εκπαιδευτικών.

Οι δημογραφικές προβλέψεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση αναφέρουν μια γενική μείωση του αριθμού των μαθητών σχολικής ηλικίας, τη στιγμή που όλοι οι πολίτες έχουν όλο και μεγαλύτερη ανάγκη να αποκτήσουν σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες. Παράλληλα, πολλές χώρες θα αντιμετωπίσουν σύντομα μαζικές συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών, αφού η πλειονότητα βρίσκεται σε ηλικία συνταξιοδότησης, με αποτέλεσμα έλλειψη δασκάλων, ιδίως σε ορισμένες περιοχές. Αν και θέτουν προβλήματα στα εκπαιδευτικά συστήματα, αυτές οι δημογραφικές μεταβολές είναι μια ευκαιρία προσαρμογής και εκσυγχρονισμού των συστημάτων αυτών έτσι ώστε να καταστούν πιο αποτελεσματικά και πιο επικεντρωμένα στην ποιότητα.

2) Η επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και η έντονη αύξηση των εγγραφών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Αν και στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών, η διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι εννέα ή δέκα έτη, σήμερα ένα παιδί ηλικίας 5 ετών είναι πιθανό ότι θα περάσει κατά μέσο όρο 17 χρόνια στο χώρο της εκπαίδευσης, και η γενική τάση υποδηλώνει αύξηση. Ορισμένες χώρες έχουν θεσπίσει μεταρρυθμίσεις που αποσκοπούν να μειώσουν τον αριθμό των παιδιών που εγκαταλείπουν το σχολείο. Στην Ιταλία και στις Κάτω Χώρες όλοι οι μαθητές ηλικίας κάτω των 18 ετών οφείλουν να παραμείνουν στο σχολείο μέχρις ότου αποκτήσουν πιστοποιητικό βασικών σπουδών. Ο αριθμός των φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αυξάνεται συνεχώς από το 1998 και έχει ξεπεράσει τα 18 εκατομμύρια (δηλ. αύξηση κατά 25% σε οκτώ χρόνια). Ένα τρίτο της ηλικιακής ομάδας 20-22 ετών φοιτά σήμερα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο αριθμός των γυναικών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι γενικά μεγαλύτερος από τον αριθμό των ανδρών (123 γυναίκες, 100 άνδρες), αλλά αυτό εξαρτάται και από τον τομέα σπουδών.

3) Αυξημένη αυτονομία των σχολών σε συνδυασμό με αύξηση της εξωτερικής αξιολόγησης, αλλά διαφορετικές πολιτικές όσον αφορά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων.

Η σχεδόν καθολική τάση για την αύξηση της αυτονομίας των σχολείων συμβαδίζει με την παράλληλη υιοθέτηση μέτρων που στοχεύουν στη συστηματική αξιολόγηση των συστημάτων, των ιδρυμάτων και του διδακτικού προσωπικού. Από το 2000, οι νοοτροπίες άλλαξαν στον τομέα της ευρωπαϊκής εκπαίδευσης σχετικά με τη διασφάλιση της ποιότητας, για παράδειγμα: πολλές χώρες καθιέρωσαν τυποποιημένες αξιολογήσεις. Ωστόσο, οι πολιτικές δημοσίευσης των αποτελεσμάτων διαφέρουν σημαντικά, και μόνο ορισμένες προβλέπουν τακτικές δημοσιεύσεις.

Μπορείτε να δείτε το σύνολο της έκθεσης στην ακόλουθη σύνδεση: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/key_data_en.php

Πηγή: Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα

Δεν υπάρχουν σχόλια: